Spis treści
Ogólna sytuacja na świecie
Świat się zmienia każdego dnia. Powstają nowe rozwiązania, które po chwili stają się naszą codziennością. Wystarczy sięgnąć w przeszłośc – na przykład o 20 lat. Wszystko wtedy było inne.
Smartfony były traktowane jako narzędzia rodem z filmów science-fiction. O mediach Społecznościowych nikt nie słyszał.
Przeglądarka google dopiero powstawała, dostęp do internetu był nieosiągalny dla znacznej części społeczeństwa. Telefony miały ograniczoną możliwość przeglądania internetu, który był bardzo drogi w owym czasie. Aparaty cyfrowe wyparły tradycyjne a telefony zostały wyposażone w prosty aparat, żeby można było uwiecznić daną chwilę.
Przestajemy kupować muzykę na płytach CD – zamiast tego wolimy korzystać z popularnego formatu MP3 – pojawiają się pierwsze przenośne nośniki muzyki. Firma Apple reklamuje swojego Touchpad’a w następujący sposób: 1000 ulubionych utworów w Twojej kieszeni.
Nikt nie był w stanie przewidzieć tego, jak będzie wyglądał świat za 20 lat.
Minęło 10 lat – nagle wszystko się zmieniło…
Narzędzia typu faks powoli odchodziły w zapomnienie, choć jeszcze 2-3 lata wcześniej były wyposażeniem obowiązkowym każdego biura.

Pierwszy model smartfona marki Apple
Telefony stacjonarne stanowiły pewnego rodzaju dowód społeczny – firma bez numeru stacjonarnego wyglądał podejrzanie. Pojawiły się pierwsze smartfony – był to rodzaj elektronicznej zabawki, na która nadal nie mogło sobie pozwolić zbyt wiele osób. Internet stawał się coraz bardziej powszechny, pojawiło się mnóstwo stron internetowych i ludzie powoli zaczynali odkrywać zakupy przez internet – ma na myśli na przykład Allegro.
Media Społecznościowe też się pojawiły, choć na rynku polskim królowała Nasza Klasa – ktoś z Was ją jeszcze pamięta? Powoli Youtube oraz Facebook zaczynały się przebijać do naszej świadomości.
Pojawiła się kryptowaluta – nikt nie traktował na początku tego rozwiązania poważnie. Ktoś dokonał pierwszej transakcji – w 2010 roku Laszlo Hanyecz, jeden z pierwszych użytkowników Bitcoina, zamówił dwie pizze za 10 000 BTC – równowartość 25 USD. Dziś taka transakcja warta jest ponad 60 000 000 USD.
A to tylko 10 lat!
Mija kolejne 5 lat naszej historii.
Facebook staje się numerem 1.
Pojawiło się mnóstwo alternatyw, choć część z nich już nie istaniej. Instaram zaczyna stawać się popularny ale jako platforma do przechowywania zdjęć.
Dostęp do internetu jest już dosyć powszechny – zaczynamy coraz więcej kupować przez internet. Zmienia się nasze podejście do życia. Teraz każdy może stać się sławny z dnia na dzień. Powstają nowe zawody – na przykład Youtuber.
Firmy zaczynają dostrzegać potencjał w nowym nośniku reklamowym jakim jest internet.
Pionierzy już zajęli pozycję w reklamach w wyszukiwarce Google jednak Media Społecznościowe nadal wykorzystują nieliczni do promocji na zasadach komercyjnych.
Zmienia się także model biznesowy wielu firm. Pojawiają się coraz liczniejsze start-up’y oraz firmy, które widzą, że można zdobywać klientów na całym świecie za ułamek kosztów, jakie ponosiło się jeszcze kilka lat temu. Strona www stała się obowiązkowym elementem każdej firmy choć jeszcze 3-4 lata wcześniej była traktowana jako modny dodatek, który wypadało mieć.
Przenosimy się na czasów współczesnych – świat jeszcze bardziej przyśpieszył. Zmieniło się nasze postrzeganie rzeczywistości. Dziś nie wyobrażamy sobie życia bez smartfona, który systematycznie wypiera klasyczny komputer. Przestajemy oglądać klasyczna telewizję, przestajemy czytać gazety. Wolimy rozwiązanie które oferuje nam Netflix – firma, która była wyśmiewana kilkanaście lat wcześniej.

Z rynku znikają marki takie jak na przykład Kodak – pionier w produkcji aparatów cyfrowych, który postawił na klasyczne rozwiązania czyli klisze do aparatu.
Tesla zdobyła świat – firma, która nie istniała jeszcze kilkanaście lat wcześniej, dziś jest wiodącym producentem samochodów a znane marki ogłosiły bankructwo.
Gazety drukowane to już przeszłość – dziś czytamy artykuły bezpośrednio z ekranu naszego smartfona.
Co druga osoba na świecie posiada konto na Facebooku – każdy kto myśli na poważnie o rozwoju swojej firmy MUSI rozpocząć działalność w Mediach Społecznościowych.
Powstały zupełnie nowe zawody – Influencer, Tiktoker, Big Data Analityk i wiele więcej związanych działalnością online.
Do tego wszystkiego, jako wisienkę na torcie należy dorzucić ogólnoświatową pandemie Covid 19. Pojawił się właśnie nowy zawód – Social Media Manager.
Czy ktoś mógł przewidzieć taką przyszłość?
Zmiana w mentalności społecznej
Reklama w Mediach Społecznościowych istnieje już ponad 10 lat lecz tak naprawdę jej popularność wzrosła w ciągu ostatnich 3 lat. Dlaczego tak się stało?
Odpowiedź jest prosta – wymusiła to „niewidzialna ręka rynku”. Firmy zauważyły, że marketing to już nie jest modny dodatek a poważny dział – jeden z dominujących w każdej firmie. Szybko zauważono, że „stare i sprawdzone” rozwiązania nie pasują do obecnej rzeczywistości.
Z miast systematycznie znikają billboardy – drogie rozwiązanie, które jest mało skuteczne a co najważniejsze niepoliczalne, czyli nie jesteśmy w stanie oszacować jaki zwrot przyniesie nam reklama w tym konkretnym miejscu.
Firmy szybko dostrzegły, że w obecnych czasach granice przestają mieć jakiekolwiek znaczenie. Równie łatwo możemy sprzedać produkt lokalnie, w swoim mieście jak i na drugim końcu świata. Jednak takie rozwiązania wymagają nowatorskiego podejścia oraz wiedzy, która nadal nie jest powszechnie dostępna.

Reklamy w wyszukiwarce Google stały się popularne a co za tym idzie coraz droższe. To zamyka możliwości rozwoju dla małych firm, których budżety są mocno napięte a równocześnie starają się pozyskiwać jak najwięcej klientów aby móc dalej się rozwijać.
W tym samym czasie zmieniają się nasze preferencje dotyczące internetu – coraz mniej stron odwiedzamy ponieważ wolimy mieć wszystko w jednym miejscu lub aplikacji. Nasze życie skupia się wokoło smartfona. Wyznacza nam rytm dnia, posiłki, dba o nasza sylwetkę itd.
Nie wyobrażamy sobie życia bez tego urządzenia…
Do tego jeszcze światowa pandemia, która po raz kolejny wymusiła zmianę naszych zachowań. Praca zdalna – coś co było zarezerwowane dla nielicznych stało się powszechne w ciągu niespełna roku. Ludzie nie chcą wracać do złotych klatek jak teraz postrzegamy nasze biura. Chcą być bardziej niezależni.
To wszystko sprawiło, że wymagane jest nowe podejście do starych problemów – coś czym między innymi zajmuje się Social Media Manager.
Na czym polega praca jako Social Media Manager?
Ktoś może pomyśleć, że jest to osoba, która cały dzień przegląda Facebooka lub inne medium.
Nic bardziej mylnego. Ogólnie można powiedzieć, że Social Media Manager jest to osoba, która przekazuje treści w nowatorski sposób do szeroko rozumianego ogółu a przez resztę swojego czasu analizuje wyniki swoich działań.
To tak w telegraficznym skrócie…
Jest to osoba, która buduje wizerunek firmy lub marki, buduje wokół niej społeczność wiernych fanów. Dziś nie kupujemy produktu – dziś kupujemy produkt konkretnej marki.
Dziś firma to nie budynki, ludzie lub maszyny – dziś jest to kolorowe logo i prawo do jego użytkowania.
Osoba zajmująca się Mediami Społecznościowymi stale dociera do nowych, potencjalnych klientów, dbając równocześnie o tych, którzy już wcześniej tymi klientami zostali.
Jest to osoba odpowiedzialna za komunikację na linii marka – klient.
Wiem, brzmi trochę złowrogo ale nie taki diabeł straszny!
Innymi słowy jest to osoba, która przekazuje oficjalne wiadomości od firmy w sposób mniej formalny dbając równocześnie o to aby pozostać w kontakcie z zainteresowanymi.
Kto może pracować jako Social Media Manager
Jeszcze 2-3 lata temu powiedziałbym, że każdy!
Dziś mogę śmiało napisać, że każdy może pracować jako Social Media Manager pod pewnymi warunkami!
Jednym z nich jest odpowiednia wiedza. TAK – dziś należy wiedzieć jak pisać, co pisać i kiedy pisać…
Dodatkowo należy umieć obsługiwać konkretne platformy – czyli wiedzieć jak zrobić post na Facebooku, jak nagrać Tik Toka lub jak zamieścić relację na Instagramie.
Dodatkowo należy umieć obsługiwać platformy reklamowe i chyba to co najważniejsze – umieć określić grupy potencjalnych odbiorców – czyli innymi słowy umieć docierać do właściwych osób we właściwym miejscu i czasie.
Na szczęście nie jest to bardzo skomplikowane i można się szybko tego nauczyć – potem już pozostaje doświadczenie. Jednak trudno jest pozyskać tego typu wiedzę w tradycyjny sposób. Zawód „Social Media Manager„ oficjalnie nie istnieje, a uczelnie dopiero uruchamiają tego typu kierunki więc pozostaje nauka we własnym zakresie.
Kursy, poradniki, ebooki – to wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Problem w tym, że nie bardzo wiadomo, które z nich są wartościowe. Zalecam szukać spotkań na żywo – tam wiedza powinna być najbardziej aktualna.
Firmy potrzebują nowych rozwiązań
Covid sprawił, że firmy coraz bardziej patrzą w kierunku pracy zdalnej oraz delegowania zadań na zewnątrz.
Innymi słowy, maja wybór.
Zatrudnić specjalistę, który się ceni – średnia pensja w tej branży wynosi ponad 8 000 zł więc nie każda firma może sobie na kogoś takiego pozwolić.
Jest też opcja numer 2 – delegować zadania.
Zamiast zatrudniać osobę na etat można ja wynająć do wykonania danego zadania.
Jest to spora oszczędność dla firmy ponieważ stawki oscylują od 500 do 3000 zł netto miesięcznie – czyli ułamek tego co kosztuje specjalista na pełne etat.
Mowa tutaj tylko o opłacie za jedno medium – na przykład za samego Facebooka. Jak dodamy do tego Instagram to stawka automatycznie rośnie ale i tak wychodzi dużo taniej niż klasyczny pracownik.
To stwarza szanse dla wielu osób, które w ten sposób mogą sobie dorabiać do domowego budżetu lub też poszukiwać wielu klientów i opiekować się nimi w zaciszu własnego domu – tak jak ja to robię od wielu lat.
Nowa szansa dla osób poszukujących nowych rozwiązań
Kto ma predyspozycję do wykonywania tego zawodu?
Na dzień dzisiejszy każdy, kto posiadzie odpowiednią wiedzę. Dobra wiadomość jest taka, że nie są to skomplikowane działania. Zła – jak wcześniej wspomniałem, można się tego nauczyć tylko na własną rękę.
Jakie możliwości daje nowy zawód?
Przede wszystkim niezależność.
Bez potrzeby przesiadywania w biurze lub posiadania specjalistycznego sprzętu możemy zupełnie inaczej planować swoje życie. Pracę można wykonywać z zacisza własnego domu lub będąc w podróży, pod warunkiem posiadania dostępu do internetu co w dzisiejszych czasach nie stanowi większego problemu.
Ile można zarobić? Coż – to już zależy tylko od Ciebie. Musisz zadać sobie pytanie ile potrzebujesz zarabiać i ile czasu chcesz poświęcić na wykonywanie pracy. Wiadomo – więcej klientów to więcej pieniędzy ale też więcej czasu. Tę decyzję każdy musi podjąć samodzielnie.
Co przyniesie przyszłość
Tego boje się przewidywać ale jedno jest pewne: firmy nie będą chciały schodzić z nowo obranej drogi bo jest to po prostu dla nich opłacalne a każda firma istnieje po to aby generować przychody.
Zawód na stałe wpiszę się w struktury firmowe i kolejne roczniki bez obaw znajdą zajęcie w tej branży.
Oczywiście ci to już wystartowali lub są w trakcię będą mieli w przyszłości przewagę w postaci doświadczenia, którego będzie brakować nowym osobom na rynku a jak wiadomo doświadczenia łatwo zamienić na dochody czego serdecznie wam życzę.