Czy sztuczna inteligencja odbierze pracę marketerom?

Przebojem ostatnich dni jest ChatGPT, który potrafi naprawdę wiele.

 

Z tego co udało się sprawdzić to potrafi:


– odnaleźć informacje i napisać ją w dowolnym języku
– napisać za nas treść pisma, maila lub posta
– opracować scenariusz do filmu promocyjnego
– zaprojektować grafikę reklamową
– napisać piosenkę
– znaleźć idealny przepis na różne dania
– napisać treść sprzedażowa lub prezentację
– i wiele innych zastosowań, których jeszcze nie udało mi się sprawdzić.

To wszystko jest w stanie wykonać w przeciągu 30 sekund i jakbyśmy byli niezadowoleni z rezultatu to potrzebuje kolejne 30 sekund na wykonanie pracy ponownie.

Oczywiście ChatGPT to tylko jedna z wielu dostępnych rozwiązań sztucznej inteligencji na rynku. Codziennie powstają nowe rozwiązania, które są bardziej wyspecjalizowane lub szybciej i skuteczniej wykonują zlecone im zadania.
Jak to zwykle bywa, część z nich jest płatna a część darmowa (przynajmniej na chwilę obecną), gdyż podejrzewam, że już wkrótce ten stan rzeczy ulegnie zmianie.

Dla przykładu:

Poprosiłem sztuczna inteligencję o zaprojektowanie kampanii reklamowej zawierającej element planu, treści oraz grafiki.

Oto jak zaprojektowała szablon grafiki po zaledwie 60 sekundach pracy:

artur janas opinie

Oczywiście jest to jeszcze dalekie od efektu, który można nazwać zadowalającym ale wykonałem bardzo podobną reklamę ręcznie i oczekiwałem na wynik.


Okazało się, że wyniki nie różnią się zbytnio od tych, które mozolnie krok po kroku budowałem przez ostatnie miesiące…

Czy to oznacza, że wszystko co się do tej pory nauczyłem jest do wyrzucenia a moja praca straciła całkowicie sens?

Odpowiedź brzmi NIE!

To naturalne, że każdego dnia powstają jakieś rozwiązanie, których zadaniem jest ułatwić życie lub wykonywanie obowiązków zawodowych.


Tak samo naturalnym jest, że każdego dnia jakiś zawód odchodzi w zapomnienie a na jego miejsce powstaje nowy, choć zdarza się czasami, że po jakimś czasie zawód wraca i staje się szalenie dochodowy.

Takim przykładem może być zawód jakim jest zdun. Jego znaczenie było przez lata marginalne a sama nazwa odeszła w zapomnienie. Jednak teraz moda na piece kaflowe wróciła a wraz z nią powrócił do łask zawód niemalże zapomniany.

To sprawiło, że garstka osób zna tajniki tej profesji, w związku z czym mogą liczyć na całkiem spore stawki.

Ale taki latarnik uliczny to zawód, który już raczej nie ma szans na powrót, choć miał swoje 5 minut w historii świata.

A jakie zawody są obecnie skazane na wymarcie?


Idziemy do sklepu po zakupy a tam kasy samoobsługowe – to oznacza, że zapotrzebowanie na kasjerów będzie systematycznie maleć z racji tego, że do kas samoobsługowych wystarczy znacznie mniejsza ilość osób niż w przypadku kas tradycyjnych.

Mówi się, że zawód sprzedawcy zniknie z przeciągu 20 lat choć nie do końca mogę się z tym zgodzić. Uważam, że przejdzie on pewnego rodzaju metamorfozę i dopasuje się do obecnych wymogów rynku, choć z pewnością wiele osób straci pracę.

Szacuje się, że w przeciągu najbliższych 10-ciu lat ponad 800 milionów osób będzie zmuszonych do przekwalifikowania się i są to przedstawiciele praktycznie wszystkich gałęzi przemysłu. Nawet lekarze i prawnicy będa musieli się dostosować, choć wydawać by się mogło, że tego typu zawody nie powinny być zagrożone. A jednak…

Całe branże również doświadczają problemów w przyszłości. Na przykład tradycyjna telewizja.

Obawiam się, że już całkiem niedługo spotka ją taki sam los jak wypożyczalnie wideo – stanie się epizodem w historii ludzkości. Zostanie zastąpiona przez platformy streamingowe a ten proces już trwa.

Ale wróćmy do sztucznej inteligencji i pytania tytułowego.


Czy sztuczna inteligencja odbierze pracę marketerom?

NIE – ponieważ na chwilę obecną jest to tylko narzędzie ułatwiające pracę, dzięki któremu mogę wykonać zadanie nawet o 90% szybciej ale wciąż jest to tylko narzędzie.

Wiele osób podchodzi do tematu bardzo sceptycznie i głosi tezy rodem z terminatora, gdzie sztuczna inteligencja przejmuje władzę nad światem i postanawia eksterminować swoich stwórców. No cóż – na chwilę obecną nic takiego nam raczej nie grozi a osoby, które sceptycznie podchodzą do tego typu nowości będą musiały włożyć więcej energii w wykonywanie swoich obowiązków służbowych.

Jeżeli jakieś narzędzie może nam ułatwić życie to należy z niego korzystać a nie krytykować.
Samochody tez były krytykowane przez osoby, które preferowały przejażdżki dorożką – taka jest cena postępu. Obecne samochody są powoli zastępowane przez pojazdy elektryczne i za kilka lat będa elementem rozrywki lub będą stanowić wartość kolekcjonerską i to się dzieje tu i teraz.

Sztuczna inteligencja wykona świetnie swoje zadanie ale to wciąż człowiek musi sprawdzić elementy jej pracy. To człowiek musi podjąć ostateczną decyzję co do zasadności wykonywanych działań.

To nadal człowiek musi mieć pomysł w początkowej fazie pracy a sama sztuczna inteligencja jako narzędzie może pomóc w realizacji tego pomysłu.

Czy czuję się zagrożony?

NIE!!!


Czy będę korzystać z tego typu rozwiązań?

Oczywiście, że tak ale pod warunkiem, że będą ułatwić moją codzienną pracę a tak się obecnie dzieje.

Dzięki najnowszym rozwiązaniom mogę wykonać tę samą pracę znacznie szybciej co pozwala mi na dodanie kolejnych klientów do portfela zleceń – innymi słowy: poświęcając tyle samo czasu na pracę mogę zarobić znacznie więcej!

Czy tak będzie już zawsze?
Prawdopodobnie tak choć mam pewne obawy.

W momencie gdy wszyscy zaczną korzystać z tego rozwiązania to treści zaczną się powielać i staną się podobne, co przełoży się na spadek ich jakości.

Na szczęście do tego czasu powstaną inne rozwiązania, z których będę korzystać żeby moja praca dawała większą wartość. Na tym polega postęp oraz rozwój osobisty.

Jeżeli jeszcze nie słyszałeś o tego typu rozwiązaniach lub nie wiesz jak z nich zacząć korzystać to zapraszam Ciebie na serię darmowych warsztatów, gdzie pokazuję jak pracować z tego typu rozwiązaniami. Im szybciej zaczniesz korzystać z tego typu nowości to szybciej optymalizujesz wykonywanie swoich codziennych obowiązków.

Krótko mówiąc – będziesz pracować mniej.

 

Link do zapisów znajduje się poniżej:

https://www.social-media-specialist.pl/webinar-social-media

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *